Zwerfsteneneiland

Héél lang geleden was het héél koud in Europa en ook in Maarn. Die tijd noemen we de ijstijd. Brrr….het was zelf te koud om te schaatsen. Langzaam werd het weer warmer en het ijs ging smelten. 

 

 

En toen kwam er een bijzondere verrassing tevoorschijn: een groep van meer dan 700 grote zwerfstenen. Ze zijn door het ijs meegebracht uit allerlei landen zoals Zweden, Duitsland en België. Andere stenen zijn ontstaan door klei en zand die zo hard werden dat een steen ontstond. De stenen op het eiland midden in de zandafgraving zijn in de vorm van een kompas gelegd. Dat is een vierpuntige ster. Een grote takelwagen moest dit doen, zo zwaar waren die stenen. Sommige stenen zijn misschien wel groter dan jij!  Met een rondleiding kun je op het eiland rondkijken.

Foto BOHOteam/Wim Hoogendoorn
Foto BOHOteam/Wim Hoogendoorn

Deel dit bericht:
Gerelateerde berichten
Thema Ruimtelijke Ordening

Update Henschotermeer

Zoals bekend, hebben MMN en VBMM in de zomer van 2024 gezamenlijk beroep ingesteld bij de Raad van State tegen de gewijzigde vaststelling van het

Lees verder »
Thema Plantenasiel

Plantenasiel weer open

Op 12 april was het dan eindelijk zover. Het Plantenasiel is weer open gegaan. Het was een gezellige en goed bezochte middag. Het mooie weer

Lees verder »