Voormalig Stationsgebouw met Dienstwoning – Gemeentelijk Monument, Stationsweg 1-3
Maarn moest tot 1875 wachten op een halteplaats aan de tussen 1838 en 1845 aangelegde spoorlijn tussen Utrecht en Arnhem. Twintig jaar later, in 1895, werd de halteplaats daar uitgebreid met aan weerszijden van de baan een klein haltegebouwtje. Er werd alleen op aanvraag gestopt. Als noot bij de dienstregeling van 15 october 1845 staat ‘…Alle treinen zullen te Maarn nabij de herberg de Plattenberg tot het op- en afladen van reizigers stil houden, wanneer daartoe bij de Chef-Conducteur het vereischte verzoek door de belanghebbenden is gedaan’.
Het heeft tot 1910 geduurd voordat Maarn een echt station kreeg. Het gebouw omvatte een hal met daarin de loketten en twee wachtkamers: één voor de eerste en tweede klasse reizigers en één voor derde klasse reizigers. Nog steeds is op de kopgevels op rood-gele tegeltableaus de tekst ‘MAARN’ te lezen. Het station is niet meer als zodanig in gebruik; het heeft momenteel een andere bestemming, maar men kan het wel bezoeken. De ‘chefswoning’ ernaast is nog steeds bewoond. Tot het begin van de twintigste eeuw was de spoorlijn voor het Maarnse gedeelte van de gemeente van weinig belang. Om de spoorlijn te kruisen waren op diverse plaatsen, bijvoorbeeld bij de Venen en bij Tuindorp, houten trappen gebouwd.
In het stationsgebouw is thans (2013) Atelier Perron 3 gevestigd.
Referenties
- Maarn, geschiedenis en architectuur, pagina 174.
- Treinen door Maarn en Maarsbergen, pag 20.
- RHC Zuidoost Utrecht, beeldbank Maarn foto’s 241stat003(1892) en 241stat009(28-1-1986)
- CHC Collectie: foto 11-4-2007.
- Wikipedia Lijst van gemeentelijke monumenten in Utrechtse Heuvelrug.
- Website Atelier Perron 3.