Met toestemming van rentmeester van de landgoed Anderstein is deze QR-code door de vereniging Maarn Maarsbergen Natuurlijk geplaatst. Met deze QR-code eren we de markantste boom van 2025 in Maarn en Maarsbergen en eren we de inwoonster die voorkomen heeft dat deze boom geveld zou worden in de jaren ’90.
De lokale natuurvereniging Maarn Maarsbergen Natuurlijk (MMN) heeft in 2025 samen met inwoners 40 markante bomen in woord en beeld gebracht. Inwoners hebben gestemd welke van de 40 bomen de markantste boom is. Deze beuk aan de Droststeeg ter hoogte van de Appelvinklaan in Maarn kreeg op het nippertje de meeste stemmen, maar heeft ruimschoots de meeste verhalen van inwoners opgeleverd. Zie onze website markante bomen.
Een inwoner schrijft: “Statig en prachtig staat de oude beuk je op te wachten. Hij oogt heel oud en is ieder seizoen even mooi. Toen wij in 2007 in Maarn kwamen kijken naar het huis waar we nu wonen werd ik al direct verliefd op deze boom. Hij ademt wijsheid en geschiedenis.” Maar naar deze historie blijft het tot nu toe grotendeels raden. Op oude kaarten hebben wij geen informatie kunnen vinden. Wat weten we wel?
Deze beuk staat aan de Droststeeg.
Deze steeg is vermoedelijk vernoemd naar de Drost die over dit pad ging. Een Drost was een lokale ambtenaar of bestuurder die toezicht hield op administratieve en juridische zaken op lokaal niveau, zoals belastinginning en de rechtspraak. Tot in de 17e eeuw reed de lokale Drost over de zandige Droststeeg in zijn rijtuig in noordoostelijke richting naar het voormalige Middeleeuwse kasteel Eijkelenburg (https://nl.wikipedia.org/wiki/Eijkelenburg). Het kasteel dateert waarschijnlijk al uit de 11e eeuw, als een van de oudste versterkte stenen huizen van de streek. Zou de beuk er toen al hebben gestaan? De oudste beuk van Nederland is vandaag de dag 400 jaar oud en staat in Laren in de provincie Gelderland.
Normaal gesproken worden beuk gemiddeld 25-35 meter hoog in Nederland, maar uitschieters kunnen ook over de 40 meter heen gaan. In het Imstenraderbos, vlakbij de Zandweg in Heerlen staat een beuk met een hoogte van 43,80 meter. (2020). Hoe hoog schat u de beuk aan de Droststeeg in Maarn?
Eén van de dikste beuken in Nederland heeft een omtrek van 7 meter. Wat is de omtrek van deze beuk?
Opvallend is dat de dikke stam zich splitst. Wat is hier gebeurd?
Heeft een storm dit veroorzaakt? Of is in deze beuk in de Tweede Wereldoorlog op de hoogte van de splitsing gekapt voor brandhout? Dit gebeurde met veel bomen. De behoefte aan brandstof was groot voor warmte en het koken van eten. Mogelijk was deze boom eigendom van adel of kerk en durfde de inwoners niet de gehele boom te kappen. Of was deze al te groot?
Waarom is deze beuk gespaard gebleven bij de huizenbouw?
De woonwijk tussen de Droststeeg en Ted Visserweg is In de jaren ’90 gebouwd. Het was een bos met naaldbomen, waar kinderen graag speelden. In verband me de bouw van een garage werd er kapvergunning voor deze beuk afgegeven. De kapvergunning kon op het nippertje worden ingetrokken door de actie van een alerte inwoonster van Maarn en toenmalig voorzitster van MMN. Verschillende bewoners van deze wijk zijn haar dankbaar gezien de verhalen die ingestuurd werden.
Wat beleven we aan deze boom?
Een aantal inwoners hebben hierover geschreven:
“Gelukkig bleef deze enorme beuk gespaard. Al heel lang heeft hij voor ons helemaal gratis CO2 opgevangen en O2 afgegeven. Daarnaast geeft hij ook schaduw, vangt fijnstof op en dempt de voortdurende verkeersherrie. Iedere keer als ik langs deze boom loop moet ik even kijken. Vooral naar die enorme machtige takken. Hij laat zich niet gemakkelijk portretteren met al dat jongere grut om zich heen. Ik hoop oprecht dat hij er nog heel lang mag staan. En niet ooit verwerkt wordt tot haardhout en/of houtsnippers. …”
“In de schors van deze beukenboom, vroeger stonden er drie, heb ik rond 1960 mijn naam gezet. Dit deden vele andere mensen ook. Ik vermoed dat deze boom 200-250 jaar oud is. Langs deze boom liep een zandpad, waar ik vroeger met paard en wagen overheen reed.”
“Hij (of zij) markeert de ingang naar het bosje achter de woonwijk van de Groenlinglaan. En is een favoriete speelplek én speelboom. Tot voor kort had hij twee laaghangende takken, een natuurlijke schommel/wipwap…”
“Wij noemen hem de Oude Knoestenboom. Met zijn knoestige, dikke en gebochelde stam, zijn deels bovengrondse wortelstelsel en zijn grillige takken oogt hij stokoud. Ondanks zijn hoge leeftijd is het een vitale boom, die elke lente weer vol in frisgroen blad staat.
Deze boom heeft zijn directe omgeving drastisch zien veranderen. Van een bos, waar hij onderdeel van was, naar een woonwijk. Van rust, naar spelende kinderen rond zijn oude wortels. Zo spelen ook onze kinderen regelmatig rond de boom, en slingeren ze aan zijn takken. De boom laat het zich welgevallen. Hij heeft in zijn lange leven wel voor hetere vuren gestaan.”
Tot slot:
Met deze inwoners hopen wij dat deze prachtige boom nog vele (honderden?) jaren in ons midden zal zijn.
November 2025
Bestuur Maarn Maarsbergen Natuurlijk
info@mmnatuurlijk.nl


