De ondertunneling in Maarsbergen

Gaat u even rechtop zitten want hiermee lijkt het allemaal goed te gaan! We hebben als MMN een kwaliteitsslag met Prorail gemaakt en we zijn momenteel opbouwend in gesprek met elkaar.

(Dit artikel is mede ter inleiding op de bijeenkomst van 15 december aanstaande in het Dorpshuis zie de uitnodiging: Lezing en Discussie over: 'Ondertunneling spoor' en 'Groenstructuurplan' )

We onderscheiden ons van andere belangenverenigingen in twee belangrijke zaken; in de eerste plaats denken we mee en in de tweede plaats hebben we kennis van zaken en die delen we ook! Het zal nog een lang traject gaan worden en wat er ook gebeurt, het beeld van Maarsbergen gaat blijvend veranderen. Kaalkap rond de spoortunnel en kaalkap rond de Engweg, denkt u er eens voorzichtig bij na als u bij het spoor staat te wachten. De kans om het tij te keren lijkt onmogelijk klein en is misschien ook wel onwenselijk.

De laatste bewonersbijeenkomst in het Amrath Hotel heb ik bijgewoond om te horen waar de zorgen van de bewoners liggen. Helaas moest ik tot de conclusie komen dat men vooral bezig is met het tellen van onze heilige koeien. Nergens heb ik een signaal gehoord over het verlies van het groene hart van het dorp en zelfs de roep om een rotonde bij de kerk werd serieus overwogen. Als voorzitter van een Natuur, Cultuur en Milieuvereniging vraag ik mij dan wel eens af of dit het punt is waarop we zijn aangekomen met zijn allen. Gaat onze diepgang niet verder dan het belang van vijf minuten tijdwinst? Zijn we vergeten waar onze wortels liggen en snappen we nog waarom onze wortels zo belangrijk zijn?

Wethouder Homan is op deze avond niet verder gekomen dan 15 minuten uitleggen waarom hij na 15 minuten weg moest … Het voorzitterschap werd daarna overgenomen door Edwin Thoen van de gemeente en hij deed het met verve. Na een mooi betoog van mijn collega voorzitter van de VBMM, Evert de Boer, werden er spijkers met koppen geslagen. Even is het gesprek ook op de bomen en de Kolken gekomen, waarna het door de aanwezige bewoners is weggelachen. Het was ook niet het juiste moment om het plan te lanceren maar de reactie van de zaal sprak boekdelen. In mijn beleving ging op dit moment bij Prorail het boek dicht en kan Maarsbergen nu wel eens buitenspel staan. Als je, zoals ik, op deze avond bij de 'andere partij' in de buurt gaat zitten kun je leren waar hun afwegingen liggen en zien hoe voorstellen binnenkomen bij Prorail en de gemeente. Later kunnen we hier weer op inspelen en er ons voordeel mee doen. En geloof me, andersom gaat het precies hetzelfde.

Een heel ander verhaal is een aardig fietstochtje met Willemina van der Goes over haar landgoed Maarsbergen. Opbouwende plannen en afwegingen maken tussen cultuur en natuur. Het lijkt allemaal zo mooi maar het besturen van een landgoed is een dagtaak op zich en niet altijd even gemakkelijk. De plannen van MMN en Prorail richten zich op een herstelproject op het landgoed. Met de bouw van de tunnel gaat Prorail iets afnemen van het landgoed, dus is het wel zo netjes ook iets terug te geven. Op 15 december zullen we het plan in De Twee Marken toelichten. Zie de uitnodiging voor deze bijeenkomst:  Lezing en Discussie over: 'Ondertunneling spoor' en 'Groenstructuurplan'. Het voorstel is onlangs al oriënterend voorgelegd aan de monumentencommissie van de Tuinen Stichting, de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en het Tuinhistorisch Genootschap Cascade. Allemaal mensen die met deze problematiek op het hoogste niveau bezig zijn. Zij vinden het plan mooi en zorgvuldig, maar wat gaat u ervan vinden?

door: Richard Zweekhorst

Deel dit bericht:
Gerelateerde berichten

Eindrapport Expeditie Achtertuin

In Nederlandse stadstuinen en op stadsbalkons leven honderden, zelfs duizenden, dier- en plantensoorten. Meestal worden die over het hoofd gezien als we denken aan “stadsnatuur”, maar ze

Lees verder »