Wintervogels kijken (31-01-2009)

Zaterdag 31 januari 209 zijn we met acht mannen en vrouwen naar de Arkemheense polder getrokken. Het was mooi weer, maar erg koud. Eerst zijn we bij Nijkerk aan het water wezen kijken.

Daar zaten heel veel smienten en op de paaltjes wat aalscholvers. Een paar Canadese ganzen vlogen over. Aan de andere kant van de weg bij het gemaal staken fazanten de weg over. In het water zaten wintertalingen, tafeleenden, nonnetjes en een brilduikertje.

Op de terugweg zagen we in het riet baardmannetjes. Voor sommigen onder ons was dit de eerste kennismaking met deze mooie vogels. Ook vlogen er drie grote zilverreigers aan de overkant. Kleine zwanen hebben we niet gezien. Een groepje kramsvogels ging steeds voor de auto uit aan de kant zitten. Aan een weg in de polder zaten links bij het water krakeenden op het ijs, zie de foto.

Rechts zaten een eindje verder wulpen en tureluurs en nog wat ander spul. Het was niet duidelijk te zien; we dachten dat het een bosruiter was. Daarna zijn we weer huiswaarts gegaan. Kortom, het was een leerzame, gezellige excursie. Degenen die niet zijn mee geweest hebben heel veel gemist. Misschien de volgende keer?. Jos Rademakers, hartelijk bedankt voor deze gezellige excursie.

door: Wilma Booij

Deel dit bericht:
Gerelateerde berichten
Thema Ruimtelijke Ordening

Update Henschotermeer

Zoals bekend, hebben MMN en VBMM in de zomer van 2024 gezamenlijk beroep ingesteld bij de Raad van State tegen de gewijzigde vaststelling van het

Lees verder »
Thema Plantenasiel

Plantenasiel weer open

Op 12 april was het dan eindelijk zover. Het Plantenasiel is weer open gegaan. Het was een gezellige en goed bezochte middag. Het mooie weer

Lees verder »