Dauwtrappen (29-05-2014)

Op Hemelvaartsdag waren 32 belangstellenden vroeg op pad gegaan voor een wandeling op het landgoed ‘de Kom’ onder begeleiding van Gonda Laporte, David Vroon, Kees Lambalgen en Willemijn Cappetti e.a. In de aankondiging waren de deelnemers al gewaarschuwd: “laarzen aan.”

Dat dit geen overbodige luxe was werd snel duidelijk; we liepen door behoorlijk zompig gebied. Maarsbergen betekent ook moeras (=maers) en bergen.

De Kom is een klein afwisselend gebied met water, bos en grasland en dit maakt het ook aantrekkelijk voor dieren en vogels. De lichte motregen versterkte de enigszins mystieke sfeer in dit prachtige gebied met een oude eendenkooi (=de Kom); oud rabatbos, dassenburcht, en ringslangenhoop, en enkele zeer oude bomen. Het is mooi om te horen hoe dit gebied met veel zorg voor de geschiedenis en natuur wordt beheerd.

De deelnemers beseffen nu goed hoe veel werk dit vraagt en enkele boden zich spontaan aan om te helpen. Na de wandeling werden tijdens het ontbijt op de ‘deel’ van de boerderij diverse verhalen uitgewisseld met de mensen die vroeger nog gingen schaatsen op de Kom!

door: Gerda Schregardus

Deel dit bericht:
Gerelateerde berichten
Thema Ruimtelijke Ordening

Update Henschotermeer

Zoals bekend, hebben MMN en VBMM in de zomer van 2024 gezamenlijk beroep ingesteld bij de Raad van State tegen de gewijzigde vaststelling van het

Lees verder »
Thema Plantenasiel

Plantenasiel weer open

Op 12 april was het dan eindelijk zover. Het Plantenasiel is weer open gegaan. Het was een gezellige en goed bezochte middag. Het mooie weer

Lees verder »